23 Haziran 2012 Cumartesi

Plak kuşağı geliyor

Sahibinden.com açıkladı. Plak satışları bir önceki yıla göre yüzde 138, pikap satışları yüzde 38 oranında arttı. Üstelik satın alan kitle sanıldığının aksine 18-35 yaş arası genç kesim. CD’ye para vermeyen kuşak plağa para vermeye başlıyor.


Sahibinden.com internetteki en büyük alışveriş adreslerinden. Her ay 22 milyon kişi burayı ziyaret ediyor ve 2.5 milyar sayfa görüntülüyor. 2.8 milyon aktif ilan var bu sitede. Yani tabiri caizse alışverişin nabzının tutulduğu yerlerden biri sahibinden.com. Geçenlerde buradan gelen bir haber ilgimi çekti. Plak satışları bir önceki yıla göre yüzde 138 oranında artmış. Pikap satışlarında da artış var. Bir önceki yıla göre yüzde 38. En fazla ilgi gören plaklar 60’ların ve 70’lerin Türk plakları olmuş. Bakın ilginç bilgiler şöyle devam ediyor. Ortalama plak fiyatı 25 liraymış. Pikap fiyatı ise 178 lira. Ama bu durum sizi yanıltmasın çok pahalı plaklar da satılıyor. Mesela Sezen Aksu’nun Sezen Seley adıyla piyasaya çıkardığı dönemden kalan bir 45’lik 2 bin liraya alıcı bulmuş. 2011 yılında Türkçe sözlü müzikte en çok plağı satılan sanatçılar Erkin Koray, Neşet Ertaş, Zeki Müren, Bülent Ersoy ve Ajda Pekkan olmuş. 2012’de Zeki Müren, Barış Manço, Gönül Yazar ve Sezen Aksu var listede. Yabancıda ise şaşırtıcı biçimde klasik müzik öne geçmiş bu yıl. Daha önce Led Zeppelin, Beastie Boys, Elvis Presley gibi isimler listedeyken bu yıl tamamı klasikçilerden isimlerin. Beethoven, Bach, Mozart, Çaykovski, Brahms...

En fazla ilgi görenler yerli plaklar dedik ama aslında satışlarda yabancı müzik ağırlıkta. Geçen yıl yüzde 45’i yabancı müzikmiş satılan pakların, bu yıl yüzde 57’si.

En çok plak alan il İstanbul. Ardından Ankara, İzmir, Bursa ve Eskişehir geliyor. Şimdi bunları anlattım diye şöyle bir sonuç çıkacağını düşünüyorsunuz: “Yaşlılar nostalji yapıyor, eskiden dinledikleri plakları alıyorlar. Gençlerin olayla ilgisi yok.” Öyle değil. Plak alan en geniş kitlenin yaş aralığı 26-35 (Yüzde 38). Yani 1977-1986 arasında doğanlar. Ardından 36-45 yaş kitlesi geliyor (Yüzde 33). 18-25 yaş arası plak satın alan kitlenin oranı yüzde 21. Yani hiç de azımsanacak bir oran değil.

Ben bütün bu tabloya baktığımda açıkçası sevindim.

Bir. Artık kimse müziğe para harcamıyor klişesi boşa çıktı. Çünkü değerli olduğunu düşündüğü müziklere para veriyor insanlar. Gerektiğinde bir plağa 2 bin lira.

İki. Plak satışlarının artması CD öncesi plak dönemini hatırlayan yaşça büyük kitleyle ilgili değil. Plakla büyümeyen genç kuşaklar plak almaya başladı, plağı ve pikabı sevdi. Müziğe para vereceksek CD değil plak alalım bari dediler. Çok da haklılar. Çünkü müzik dinlemeyi bir seremoniye bir ritüele dönüştürüyor plak.

Üç. Dünyada da hızla artan plak trendinin yansımasının memlekette de rakamlarla ıspatlanır durumda olması müziğe değer ve para veren bir kitle olduğunu kanıtladı.

Ben arkadan gelenlerin de plak-dijital tercihini yapacağını düşünüyorum. CD azalarak bitecek. Uzun lafın kısası, plak kuşağı geliyor haberiniz olsun...


Bu albümlerin CD’si yok

Flört grubu yakın zamanda “Anadolu Beat” isimli bir albüm yayımladı ve plak olarak bastı. Adını yakında muhtemelen daha fazla duyacağınız Umut Adan da sadece plak olarak bastırdığı ilk 45’liğini geçen aylarda piyasaya sürmüştü. Bu tip örneklerin yakında artacağını düşünebiliriz. Bundan sonra çoğu sanatçı müziğini sadece dijital ve plak formatında paylaşmayı seçerse kimse şaşırmasın. Böylesi hem orijinal hem de daha değerli geliyor bana da...

Mehmet Tez - Milliyet

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder