22 Aralık 2013 Pazar

2013’te pikapta kalanlar

Malumunuz, yılın liste zamanı geldi çattı. Çam sakızı çoban armağanı kontenjanından ulaşabildiğim ciddi yıl değerlendirmelerinin tamamını inceledim ama neticede kendi sıralamamı oluşturdum.

Toplam 10 albüm seçtim 2013’ten. Objektif bir liste hazırladım dersem yalan olur, elbette sübjektif bir liste oldu fakat neticede müzik zevki, doğası gereği sübjektif bir mevzu.
Listenin büyük bölümü prestijli, yüksek sirkülasyonlu müzik dergilerinin veya web sitelerinin listeleriyle çakışıyor.
Ancak mesela benim açımdan yılın en heyecan verici albümlerinden olan King Krule’un ‘6 Feet Beneath The Moon’una yıl sonu değerlendirme listelerinde rastlayamadım.
Yayımlandığında övmelere doyulamayan bu ‘ilk’ albümden başlayalım o zaman.
1994 (yazıyla bin dokuz yüz doksan dört) doğumlu, yani henüz 19 yaşında Britanyalı bir genç King Krule. Gerçek adı Archie Marshall.
Tamamen tesadüf neticesi dinlemiştim ‘Easy’ adlı şarkısını.
Daha önce ‘EP’ (single ile albüm arasında kalan, kısa albüm diyebileceğimiz format) yayımlamış, 16-17 yaşından beri basamak tırmanıyormuş müzik dünyasında.
Böyle ifadeleri sevmem ama ‘yaşından beklenmeyecek’ bir vokal rengi ve stili var. Albümünü bekledim, önce web sayfasından dinledim sonra da plak olarak çıkınca bir arkadaşım aracılığıyla getirttim.
Yılın son dönemecinde gelse de 2013’te en fazla dinlediğim albümlerden oldu.
*
Ama “Yılın albümü hangisidir?” sorusuna vereceğim cevap başka olacak.
Bu bahiste yılın hemen başında, şubat ayında çıkan ve ‘dört mevsim’ dinlediğim albüm olan ‘Amok’u ilk sıraya koyarım.
Radiohead’den Thom Yorke ve Red Hot Chili Peppers’dan Flea’nin de aralarında bulunduğu bir grup mühim abinin bir araya gelerek yan proje olarak yürüttükleri Atoms For Peace’den geldi ‘Amok’...
İyi ki de geldi; ruhumuz açıldı, ‘Before Your Very Eyes’ gibi dönüp dönüp dinleyeceğimiz şarkılar çıktı. Albüm hemen hemen bütün listelerde ilk sırada yer aldı.
*
Pitchfork, Uncut, Mojo, Rolling Stones gibi baktığım listelerde göremeyince “Küs!” dediğim bir diğer albüm de Sigur Ros’un ‘Kveikur’u oldu.
Tamam, dünyanın en rahat dinlenir müziğini yapmıyor
Sigur Ros; o listelere girip girmemesi de dinleyicilerini hiç bağlamaz fakat İzlandalı kardeşlerimizin bu şaheserine biraz daha hürmet beklerdim. Kaldı ki o da çıktığı dönemde yere göğe koyulamamıştı.
Fark etmez, ben aldım listeye.
The National’ın ‘Trouble Will Find Me’si ve Vampire Weekend’in ‘Modern Vampires of the City’si hevesle beklediğim albümlerdi.
Albümleri sevdim, listeme de aldım ancak bu kadar tezahürat yapılacağını sanmıyordum, itiraf edeyim. İki albüm de hem eleştirmenlerin hem de dinleyicilerin yıl sonu değerlendirmelerinde üst sıralarda.
*
Listelerde görüp bende göremeyeceklerinizden de bahsedeyim.
Kendi listeme dahil etmediğim ancak özellikle yaz boyu ‘Get Lucky’ yüklemesine maruz kalarak neticede sevmeye başladığım Daft Punk’ın ‘Random Access Memories’i her listede boy göstermiş.
David Bowie’ye saygımız sonsuz fakat ‘The Next Day’ beni hiç sarmamıştı. Keza aslında çok sevdiğim Queens of the Stone Age’in ‘...Like Clockwork’ü. Sevenleri listelere taşımış yine de ayağa kalkar ceketimin önünü iliklerim.
*
Hevesle bekleyeni çok olsa da beklentileri karşılayamayan devler de gördük. Depeche Mode, Eric Clapton, Bon Jovi, The Strokes, Wire, Placebo, Elton John, Franz Ferdinand, Pet Shop Boys gibi farklı türlerin yıldızları belki sıkı hayranlarını mutlu etti fakat yıl sonu listelerini göremedi.
2013’te benim naçizane listemdekilerden çok daha fazla iyi albüm çıktı. Neticede belirttiğim üzere sübjektif bir listedir, iyi müziktir. Dinlenir!
1- Atoms For Peace – Amok
2- Arctic Monkeys – AM
3- King Krule – 6 Feet Beneath The Moon
4- Nick Cave&The Bad Seeds – Push The Sky Away
5- Sigur Ros – Kveikur
6- The National – Trouble Will Find Me
7- Parquet Courts – Light Up Gold
8- Vampire Weekend – Modern Vampires of the City
9- Arcade Fire - Reflektor
10- My Bloody Valentine - MBV

Kanat Atkaya - Hürriyet

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder