17 Ağustos 2011 Çarşamba

Dinleyicinin kafası 'karışık' mı?


Zaz, listelere girebilen ender isimlerden.

Yabancı çok satanlar listeleri 'karışık' albümlerin himayesinde. Sanatçı albümleri listelerde yer bulmakta zorlanıyor. Peki neden? Kimine göre ucuzluktan, kimine göre ruh halimiz 'karışık'

ELİF EKİNCİ
Türkiye’de yabancı albüm satış listelerinde ‘karışık’ ibareli ülbümlerin yeri her geçen gün sağlamlaşıyor. Bir sanatçı ismi görme ihtimali ise günden güne azalıyor. Listeler ‘various artists’ başlıklı ‘compilation’ların yani Türkçesi; derleme, karışık albümlerin hâkimiyeti altında, ki onların da ne kadar ‘çok’ sattığı şüpheli aslında. Tabii, Adele gibi, Zaz gibi internet fenomenlerinin isimleri listelerde. Ancak albümlerin nispeten daha çok satıldığı yaz mevsiminde, müzik listelerine giremeyen şahane albümler var. Peki bunun sebebi ne? Satışlar internetin azizliğine mi uğruyor, yoksa sebep tamamen ‘duygusal’ mı? Müzik yazarlarına, yapımcılara, dağıtımcılara sorduk.

Alan razı satan razı olunca...

Murat Meriç (Müzik yazarı)

Türkiye’de yabancı albümler oldum olası pahalı olmuştur; satmamasının nedeni bu. CD satışlarının giderek düşmesi bir diğer etken. Bunların önüne geçmek için, firmalar, olmayacak şarkıları bir araya getirerek ‘karışık’ albümler yapıyorlar. 80’lerin başında, sevdiğimiz şarkıları kasetlere kaydettirirdik ama bunlar birkaç dinleyişten sonra bize yavan gelirdi. Karışık albümlerin handikapı burada. Aynı anda birden çok şarkıcıyı dinlemek fikri başta hoş görünüyor ama sonuç her zaman şahane olmayabiliyor. Buna rağmen, firmaların ‘karışık’ albüme yönelmesinin asıl sebebi kolay hazırlanıyor oluşu. Kataloglarındaki şarkıları istedikleri gibi bir araya getirebiliyorlar ve böylelikle, çok düşük bir maliyetle ‘yeni’ albüm yapmış oluyorlar ve işin güzel tarafı, bunu daha düşük bir fiyatla piyasaya verebiliyorlar. Alan razı, satan razı olunca ortalık ‘karışık ecnebi albüm’den geçilmiyor.

Hepsi bir arada mantığı var

Mehmet Tez (müzik yazarı)

Türkiye’de yabancı albüm satış listelerinde eskiden beri aynı tablo var aslında. Evanescence gibi bir grup çıkar mesela, inanılmaz satar, sonra düşer satışı. Bir dönem Metallica çıkar, o satar sadece, ya da öldükten sonra Michael Jackson compilation’ı çıkar o satar vs. Bir de artık insanlar CD’den müzik dinlemiyor, internetten dinleniyor müzik. Bir de derlemeler her zevke hitap eden şeyler olduğu için çok satıyor, çünkü hepsi bir arada olsun mantığı var insanlarda. Satan albümlere de bakarsanız çoğu chill out’tur ya da her yaz çıkan yaz hitleridir. Sanatçıları takip edeyim, yeni çıkan albümleri alayım diyen geniş bir kitle olmadığı için vaziyet bu.

Uzun vadede sanatçılar satıyor

Nazan Hacıgüzeller (EMI Music Türkiye Genel Müdürü)

Basında ve internette görünen sadece en çok satan 10 ya da 20 albüm listeleridir. Bunlara bakarak binlerce çeşidi olan repertuarlardan satmıyor çıkarımı yapmak son derece yanıltıcı. En popüler şarkıları içerdikleri için kompilasyon albümler popüler kültürün etkisiyle dönemlik satışlar yakalamakta. Asıl olan, dinleyicinin zevkine göre sanatçıları takip etmesi ve albümlerini alması. Bu satışlar zamana yayıldığı için uzun vadede ciddi ve sürekli satışlar yakalamaktadır.

Hızlı hayat temposu

Hasan Ferit Giresunlu (Artist Music’in ortağı)

Yabancı albüm fiyatlarının yüksekliği ve dinleyicilerin sanatçı albümlerinde en fazla 2-3 hit şarkı bulabiliyor olmaları derleme albümlerin daha çok tercih edilmesinde en önemli etkenlerden. Teknolojinin gelişimi ile müzik tüketiminin şekil değiştirmiş olması ve hızlanan hayat temposu içinde dinleyicilerin müzik dinlemek için ayırdığı zamanın azalması sonucunda derleme albümler müzikseverlere dar zaman aralığında daha konsantre müzik sunabiliyor.

Telifsiz olunca ucuzluyor

Şemsettin Göktaş (Sony Music Türkiye Genel Müdürü)

Fiyat uygunluğu, özellikle birkaç CD’lik setlerin fiyatlarının düşüklüğü ve popüler isimlerin bir arada bulunabilmesi son yıllarda derleme albümlerdeki satış artışını etkileyen sebeplerin başında geliyor. Bu albümler belirli müzik tarzlarına yönelik yaratıldıkları için farklı alıcı kitlelerine daha net ve hızlı ulaşabiliyor. Daha çok anonim olan ucuz seri ve telifsiz ürünlerin ithalatındaki artış, bu ürünlerin satış listelerinde yer bulmasını sağlıyor. Dijital ürünlerin ve buna yönelik online platformların gelişmesinin, insanların kişisel müzik datalarını bu yollarla birbirleri ile daha fazla paylaşıyor olmasının da yabancı albümlerin tüm dünyadaki fiziki satışına etkisi çok büyük. Ama bu artık hiç yabancı albüm satılmıyor anlamına da gelmiyor. Derleme albümlerin satışının artmasını yabancı albümlerin satışının düşmesiyle bağdaştıramayız. Nitekim derlemelerde öne çıkan bir sanatçının satış olarak kendi albümüne de yansıdığını bazı örneklerde görüyoruz. Unutmamak lazım ki sanatçı albümlerinin ömrü çok uzundur. Bunun aksine derleme albümlerin ömrü kısadır. Düşüşü değerlendirirken Türkiye’de iki sene önce yüzde 10 olan yabancı CD satış oranının bu günlerde yüzde 18-20 aralığına gelmiş olduğunu da göz önünde tutmak gerek.

D&R yabancı ilk 10

1. Zaz, Zaz, Sony

2. Reina 3 (karışık), Yeni Dünya

3. Back to Black, Amy Winehouse, Universal

4. Power Party 10 (karışık), Yeni Dünya

5. Cafe De Pera Story (karışık), Sony

6. Planet Pit, Pitbull, Sony

7. 21, Adele, Beggars Banquet

8. Number One Hits 2011 (karışık), Yeni Dünya

9. Sounds Of Anjelique Vol.5 (karışık), NR1

10. Uzun Yol Şarkıları (karışık), Artist

Radikal

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder